منتدى كنيسة السيده العذراء مريم بكفر درويش

هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل .
ويسعدنا كثيرا انضمامك معنا .

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى كنيسة السيده العذراء مريم بكفر درويش

هذه الرسالة تفيد بأنك غير مسجل .
ويسعدنا كثيرا انضمامك معنا .

منتدى كنيسة السيده العذراء مريم بكفر درويش

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى كنيسة السيده العذراء مريم بكفر درويش

كنيسة السيده العذراء مريم بكفر درويش


    اسس الخراج المسرحى والتواصل على المسرح

    ميلاد اسكندر
    ميلاد اسكندر
    المدير العام


    العمر : 29
    تاريخ الميلاد : 18/09/1994
    عدد المساهمات : 34
    تاريخ التسجيل : 19/12/2010

    اسس الخراج المسرحى والتواصل على المسرح Empty اسس الخراج المسرحى والتواصل على المسرح

    مُساهمة  ميلاد اسكندر الإثنين يناير 17, 2011 1:39 am

    التواصل على المسرح
    التواصل على المسرح من أهم المواضيع اللى بقدمها من خلال المنتدى على شان كده فى رجاء محبة إن تمارين التواصل دى مش أى حد ممكن يستخدمها الا أن ويكون محل ثقة الجميع وللفريق أيضاً .
    نخش فى الموضوع
    وهنا سؤال : - متى يحدث التواصل على المسرح ؟
    يحدث لما نشوف فريق مسرحى كامل وعدده حوالى 35 فرد أو يقل عن ذلك ، ونشوف من خلالة عمل ناجح ويكون منظم ومرتب وسلس ومفهوم ، هنا نقدر نقول أن فى الفريق تواصل بين الافراد ببعض .
    والتواصل يكون فى الفكر والمفهوم والاهداف والمعنى ، وفى التنمية البشرية والمجتمعية بيكون أسمة الاتصال الفعال وبيكون بين المؤسسات ببعض والجمعيات ببعض ، وكلمة فعال لانة هذا الاتصال يخرج بنتيجة أجابية فى المشكلة المطروحة بينهم .
    والمشكلة اللى بيقع فيها أغلاب ممثلين المسرح عدم التواصل ببعض على الخشبة ، والتواصل يحدث على المسرح بالنظر بالعين وأيضا بالشعور أثناء العرض المسرحى ، ومن أمثلة هذه المشاكل :-
    كنت بمثل فى مسرحية ولابس لبس وحده عرافة والمفروض إنى هشوف الفنجان للهانم اللى معاية فى المشهد والفنجان مش موجود والحواد شغال :-
    العرافة :- مساء الخير ياست هانم
    سالى هانم :- أهلان أهلان .... أنتى أسمك أية
    العرافة :- أنا أسمى فوزية يا هانم
    سالى :- أنت بتشتغلى أية
    العرافة :- أنا بشوف البخت وبوشوش الودع
    سالى :- ممكن تشوفي الفنجان ده بيقول أية
    العرافة :- لا ياستى أنى ممكن أقراء الكف .... أنتى قدامك سكت بعيده جدا والسكة دى وحشة وفيها مشاكل كتير ..... حولى تبعدى يا هانم عن السكادى
    سالى :- ياه ه ه ه ه .... أنتى بتشوفى الفنجان حلو أوى
    هنا المشكلة فى سالى ماشفتش أن ما فيش فنجان ، ومافكرتش تشوف بديل لاكن العرافة كان عندها تواصل زى ما بين الحوار اللى فات - هذا المشهد حدث بالفعل فى مسرحية وكنت أنا متنكر فى زى عرافة .
    زى معرفنا أن التواصل بالشعور والحاسة النظر هنشوف تمرين يشمل الشعور والنظر معا : -
    1 - تمرين المراية : -

    يقف 2 من الفريق الوش فى الوش واحد منهما ليدر أو قائد وهو اللى يحرك المتدرب الثانى الوش الى الوش ينظر المتدرب الى المدب أوالقائد ، ويقوم المدرب أو القائد بتحريك يده الى أعلا والى أسفل اليد اليمين والشمال ويحاول المتدرب بتقليد المدرب حتى يحدث تواصل بينهم ، والمتدرب مستمر فى نظره الى عين المدرب والمدرب مستمر فى حركتة ، ونطور التمرين فى الحركة من المدرب الى الوراء والى اليمين والشمال ويقلد المتدرب .
    هذا النوع من التمارين يساعد على التواصل ودقة الشعور .
    2 – تمرين التواصل بالنظر : -

    يجلس الفريق فى دائرة على الارض ويقوم المدرب بوصف هذا التمرين ، ويكون معاه كوره ركت ويقول كلنا عوزين نقول كلام بس مش بالكلام لاكن بالنظر لتدريب التواصل على المسرح مثال : - أكرم معاه الكوره ويقول جملة أو كلمة الى أى فرد من أفراد الفريق وهو سيمون ، ينظر أكرم الى سيمون ويقول أكرم كل شىء بالنظر بين أكرم وسيمون ، ويحاول سيمون أن يفسر هذا الرسالة ويفهمها ، ثم يرسل أكرم الكوره على الارض ليمسكها سيمون واذا أمسك بيها جيدا هنا يوجد تواصل ويكرر سيمون فى النظر الى أى شخص أخر ويقول الجملة أو الكلمة بالنظر مش بالكلام ويرسل الكره بعد أرسال الرسالة وهكذا .
    ملحوظة : -

    ومن أنواع هذه الرسايل : - * أنا مبسوط بتمثيلك على المسرح
    * أنا زعلان منك
    • أنا كويس
    • أنا شرير
    • أنا غلابان
    • أنت كويس
    • أنا أسف
    كل هذه الرسايل خاصه بدريب التواصل على المسرح وبس .



    صلوا من أجلى ،،،[center]

      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 08, 2024 1:18 pm